Rijnlands schoolleiderschap

ISBN
9789013104837
Productinformatie
Aan boeken over leiderschap is geen gebrek. De baas die zijn repertoire wil vergroten kan persoonlijk, spiritueel, waarde(n)vol, lenig, dienend, authentiek, transformatief, coachend, ondernemend, nieuwsgierig, grenzeloos, horizontaal, waarachtig, diep en/of echt aan de slag. En dit is nog maar een kleine selectie uit de bijvoeglijke naamwoorden in titels van Nederlandse managementboeken. Deze Meso focus voegt daar een nieuwe invalshoek aan toe: Rijnlands leiderschap. En meer specifiek: Rijnlands schoolleiderschap. Waarom? Omdat we ons zorgen maken over een manier van kijken naar het onderwijs die het huidige onderwijsdiscours beheerst. Daarin gaat het vooral over opbrengstgericht werken, prestatiebeloning, kernvakken en het maximaliseren van prestaties. Meten is weten is het adagium geworden, waarbij toetsen en benchmarks de noodzakelijke prestatie-inzichten moeten bieden. Transparantie, controle en beheersing zijn de kernwoorden bij dit perspectief op een maakbare onderwijstoekomst. Hét bewijs van vakmanschap daarin lijkt de registratie in het beroepsregister te zijn. Tegenover dit Anglo-Amerikaanse perspectief, schetsen we een andere manier van denken, praten, werken en presteren, waarin vertrouwen, verbinding, vakmanschap traditioneel zo passend bij het onderwijs centraal staan: het Rijnlands perspectief. In deze Meso focus wordt dit perspectief onderzocht op manieren om aan de slag te zijn met onderwijskwaliteit, professionalisering, verantwoording en leren. Ook wordt nagegaan welke rol de schoolleider hierin kan spelen.

ISBN:
9789013104837
Lees minder Lees meer
Meer informatie
ISBN9789013104837
SeriesMeso focus
PublisherWolters Kluwer Nederland B.V.
TaalNederlands
Product Form
Publicatiejaar2014
Schrijf uw eigen review
Recensie achterlatenRijnlands schoolleiderschap
Uw waardering
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen