Publiek debat en propaganda in Amsterdam tijdens de Nederlandse Opstand

Bekijk alles van
ISBN
9789048524174
Productinformatie
Media en communicatie speelden een onmisbare rol in de Nederlandse Opstand. Op grote schaal zetten de partijen in het conflict verschillende media in om een breed publiek te betrekken bij de gebeurtenissen. Daardoor kon een levendig publiek debat ontstaan over de politieke en religieuze ontwikkelingen. Dat debat, waarin lokale thema's en actoren een doorslaggevende rol speelden, bepaalde in belangrijke mate de politieke agenda. In Moorddam. Publiek debat en propaganda in Amsterdam tijdens de Nederlandse Opstand (1566-1578) analyseert Femke Deen het gebruik van communicatievormen als petities, afkondigingen, pamfletten, liedjes en propagandabrieven in Amsterdam tijdens de beginjaren van de Nederlandse Opstand. Door op lokaal niveau te onderzoeken op welke manier de partijen communicatiemiddelen inzetten voor hun eigen doeleinden, blijkt hoe uitgekiend hun mediastrategieën waren. De vorm en inhoud van het debat werden voor een belangrijk deel bepaald door lokale aspecten. De bestaande machtsverhoudingen in de stad beïnvloedden bijvoorbeeld de mate waarin de partijen het debat konden beheersen. Ook lieten de partijen zich leiden door lokale sentimenten en angsten bij hun keuze voor media en boodschappen. Door deze constante blootstelling aan politieke argumenten, ontstond uiteindelijk een kritisch en goed geïnformeerd publiek.

ISBN:
9789048524174
Lees minder Lees meer
Meer informatie
ISBN9789048524174
AuteurFemke Deen
SeriesAmsterdam Studies in the Dutch Golden Age
PublisherAmsterdam University Press
TaalNederlands
Product Form
Publicatiejaar2015
Schrijf uw eigen review
Recensie achterlatenPubliek debat en propaganda in Amsterdam tijdens de Nederlandse Opstand
Uw waardering
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen