Museutopia

Bekijk alles van
ISBN
9789081531405
30,80
Op voorraad
Productinformatie
Fotografieproject over musea in Chisinau, Moldavië. Door de lens te plaatsen op de musea van toen en nu in Moldavië laat Ilya Rabinovich zien hoe een land in crisis zich een nieuwe geschiedenis aanmeet. De musea zijn daarbij de plaats bij uitstek waar conflicten over deze nieuwe, nationale identiteit worden beslecht. Met bijdragen van de Russische curator en criticus Viktor Misiano; kunstenaar en curator Stefan Rusu ([KSA:K] Center for Contemporary Art, Chisinau); filosoof en onderzoeker Huub van Baar (Amsterdam School for Cultural Analysis) en de Roemeense theoreticus, dichter en journalist Bogdan Ghiu.

De Israëlisch-Moldavische fotograaf Ilya Rabinovich studeerde van 1999 tot 2000 aan de Rijksakademie in Amsterdam en is -inmiddels nationaal en internationaal vermaard om zijn bijzondere fotografie-projecten. Alauda Publications presenteert zijn meest recente fotografie- en onderzoeksproject. Voor Museutopia reisde Rabinovich in 2008 terug naar zijn geboorteplaats Chișinău, Moldavië om de museale opstellingen in de nationale musea te fotograferen. Tijdens het fotograferen kwam hij een vreemd proces op het spoor. Moldavië werd in 1940 ingelijfd door de toenmalige USSR en stond tot 1991 onder Russisch-communistische heerschappij. Deze periode wordt echter in de museale presentaties weggelaten of verdraaid: ieder op eigen wijze ontwikkelden de musea een strategie om alleen het nieuwe Moldavië te laten zien zoals zij dat graag voor zich zien. 
 In Rabinovich’ foto’s zijn de tentoongestelde artefacten te zien te midden van wonderlijke schilderingen op de muren van de musea, maquettes en vitrines – als betrof het geen objectieve representatie van de geschiedenis – maar een nieuwe mythologische wereld. De foto’s zijn prachtig, indrukwekkend, een lust voor het oog, en appeleren aan een gevoel van nostalgie dat iedere kijker verleidt. Maar er schuilt ook een addertje onder het gras: wie langer kijkt of meer leest stuit op een ander onderliggend ‘verhaal’. Wat betekent het als musea in plaats van bewaarplaats van historische informatie en artefacten, een instantie wordt die actief bijdraagt aan het vormen van een nieuwe, culturele identiteit?
 Door de lens te plaatsen op de musea van toen en nu in Moldavië laat Rabinovich zien hoe een land in crisis zich een nieuwe geschiedenis aanmeet. Bogdan Ghiu’s sluit af met een intrigerende, actuele vraag: is het voorbeeld van de museumcultuur in Chișinău te beschouwen als een exotisch, marginaal verschijnsel of maakt het er ons juist van bewust dat onze Europese kunstmusea evengoed door eigen canons en cultuurpolitieke kaders beinvloed worden?

Samenvatting


Ilya Rabinovich is een Nederlands-Moldavische fotograaf, internationaal vermaard om zijn bijzondere fotografie projecten. Rabinovich is gevestigd in Amsterdam, waar hij afstudeerde aan de Rijksakademie. in 2008 reisde hij terug naar zijn geboorteplaats Chisinau, Moldavië om de museale opstellingen in de nationale musea te fotograferen. Daar kwam hij een vreemd proces op het spoor. Moldavië werd in 1940 ingelijfd door de toenmalige USSR en stond tot 1991 onder Russisch-communistische heerschappij. Deze periode wordt echter in de museale presentaties weggelaten of verdraaid. Elk museum orkestreert zijn eigen ideaalbeeld van Moldavië. In Rabinovich' foto's zijn de tentoongestelde artefacten te zien te midden van wonderlijke schilderingen op de muren van de musea, maquettes en vitrines - als betrof het geen objectieve representatie van de geschiedenis - maar een nieuwe mythologische wereld. De foto's zijn indrukwekkend, een lust voor het oog, en appelleren aan een gevoel van nostalgie dat iedere kijker verleidt. Maar er schuilt ook een addertje onder het gras: wie langer kijkt of meer leest stuit op een ander onderliggend 'verhaal'. Wat betekent het als musea in plaats van bewaarplaats van historische informatie en artefacten, een instantie wordt die actief bijdraagt aan het vormen van een nieuwe, culturele identiteit? Door de lens te plaatsen op de musea van toen en nu in Moldavië laat Rabinovich zien hoe een land in crisis zich een nieuwe geschiedenis aanmeet. Bogdan Ghiu's sluit Museutopia af met een intrigerende, actuele vraag: is het voorbeeld van de museumcultuur in Chisinau te beschouwen als een exotisch, marginaal verschijnsel of maakt het er ons juist van bewust dat onze Europese kunstmusea evengoed door eigen canons en cultuurpolitieke kaders beïnvloed worden?

ISBN:
9789081531405
Lees minder Lees meer
Meer informatie
ISBN9789081531405
AuteurBogdan Ghiu
PublisherAlauda Publications
TaalEngels
Publicatiejaar2012
UitvoeringHardcover
Aantal bladzijdes192
Schrijf uw eigen review
Recensie achterlatenMuseutopia
Uw waardering

Boeken top 10

Op zoek naar de meest populaire boeken van dit moment? Bekijk dan de boeken top 10.

Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen