Cultureel sensitief leraarschap

Bekijk alles van
ISBN
9789086596935
Productinformatie

Samenvatting


Het opleiden van leraren is een grote uitdaging. Leraar zijn in onze moderne kennissamenleving vraagt om uiteenlopende bekwaamheden. Bovendien moeten leraren kunnen omgaan met culturele en religieuze pluriformiteit. Dan wordt van hen een extra kwaliteit verwacht, culturele sensitiviteit, een pedagogische kwaliteit bij uitstek. Daarover bestaan vele opvattingen, waarin een keur aan kennisconcepten, levensbeschouwingen en mens- en maatschappijbeelden meespelen. Dit proefschrift onderzoekt de ontwikkeling van de beroepskwaliteiten van aanstaande leraren in een pluriforme samenleving, zowel op conceptueel-theoretisch als op empirisch niveau. Uitgangspunt is dat het leraarschap een relationele verhouding tot de leerling veronderstelt. Naast het toepassen van instrumentele kennis en vaardigheden is het cruciaal dat de leraar de relatie met de leerlingen begrijpt als een relatie van mens tot mens. Daarin schuilt de normatief-reflexieve kern van het leraarschap. De intermenselijke verhouding biedt ook een pedagogische basis om het leerproces op een voor de leerlingen zinvolle manier in te richten. Hüseyin Susam (1958) studeerde taal-en letterkunde in Ankara en onderwijspedagogiek in Amsterdam. Momenteel is hij docent pedagogiek aan de Hogeschool IPABO, Amsterdam. ISBN 978 90 8659 693 5 www.vuuniversitypress.com

ISBN:
9789086596935
Lees minder Lees meer
Meer informatie
ISBN9789086596935
AuteurHüseyin Susam
PublisherVU University Press
TaalNederlands
Publicatiejaar2014
UitvoeringPaperback
Schrijf uw eigen review
Recensie achterlatenCultureel sensitief leraarschap
Uw waardering

Boeken top 10

Op zoek naar de meest populaire boeken van dit moment? Bekijk dan de boeken top 10.

Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen